کافه کتاب آفتاب

جایی برای لحظه‌ای زندگی با کتاب!

کافه کتاب آفتاب

جایی برای لحظه‌ای زندگی با کتاب!

کافه کتاب آفتاب

کافه کتاب آفتاب فضایی برای اهالی سرزمین کتاب است. فضایی آرام و صمیمانه برای دمی هم‌نشینی با کتاب و قهوه!
فضایی برای هم‌صحبتی اهالی فرهنگ و ادب و دوستانی که فصل مشترکشان کتاب است!
و البته این‌ وبلاگ فضایی است برای هم‌نشینی مجازی اهالی کافه کتاب!

مشهد، چهاراره دکترا، بازار ناشران گلستان
۰۵۱-۳۸۴۰۴۹۹۱

کافی شاپی در دل یک کتاب فروشی

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۰۹ ب.ظ


کافه کتاب آفتاب پاتوق اهالی فرهنگ مشهد 

 
 

خیابان دانشگاه و بازارچه ناشران کتاب گلستان را پیدا می‌کنید و داخل  شوید. همه جا پر از کتاب‌فروشی است. اما در این میان یک مکانی به نام “کافه‌کتاب آفتاب” به چشم می‌خورد. عابس قدسی سالها در کار کتاب است و امسال توانسته به غیر از فعالیت خود در زمینه فروش و نشر کتاب در راستای ترویج کتاب‌خوانی، کافه‌کتاب آفتاب را در یکی از فرهنگی‌ترین محیط‌های شهر مشهد دایر کند.

مکانی که حتی منوی آن فرهنگی است و لیست نوشیدنی‌ها در دفتر و با خودکار نوشته شده است! مشتری‌های ثابتی که هر شب به آنجا می‌آیند و یک محیط گرم و صمیمی برای خواندن کتاب و گفت و گو در خصوص آنچه می‌شود بیان داشت. تفاوت این مکان با سایر مکان‌ها این است که اولویت کتاب و مطالعه است و البته سیگار کشیدن واقعا ممنوع است! لذا کسی برای سیگار کشیدن به این مکان نمی‌رود و یک محیط پر نور و پاک برای آنهایی که به واقع درد نبود یک چنین محیط فرهنگی را تا پیش از این حس می‌کردند.

چایی، قهوه و بسیار از خوردنی‌های دیگه با طعم مطالعه کتاب عجین می‌شود و شما می‌توانید در آن مکان احساس خوبی داشته باشید.

پس از نوشتن این مقدمه به سراغ عابس قدسی رفتیم تا روایت این کافه‌کتاب را از زبان خودش بشونیم.

شما می‌توانید در ادامه متن مصاحبه مسئول کافه‌کتاب آفتاب با خبرنگار ما را بخوانید.

مشهد تریبون :ایده کافه‌کتاب چگونه به ذهن‌تان رسید و هدف شما از ایجاد چنین مکانی چه بوده است؟

کافه‌کتاب به معنای کتاب‌فروشی است که در دل آن کافی‌شاپ هم قرار بگیرد. ایده چنین کافه‌کتاب هایی در مشهد برای خیلی‌ها تازه است. اما در سطح کشور به طور مثال در تهران، کتاب‌فروشی‌های هستند که فضای کافی‌شاپ هم دارند و علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند درآن محیط  گپ و گفتی در یک فضای فرهنگی داشته باشند. در تهران چندین کافه‌کتاب داریم. اما در مشهد چندسالی بود که ما به دنبال ایجاد کافه‌کتاب بودیم و امسال این کافه‌کتاب را راه‌اندازی کردیم.

 

 

مشهد تریبون: تفاوت شما با سایر کافی‌شاپ‌ها یا کافه‌کتاب‌ها چیست؟

ما طراحی اینجا را متفاوت از سایر کافی‌شاپ‌ها در نظر گرفتیم. فضای سایر کافی‌شاپ‌ها تیره است و خیلی سخت می‌شود در آن مطالعه کرد. لذا ما فضای این کافه را روشن در نظر گرفتیم. تلقی ما ایرانی‌ها این است که کافی‌شاپ باید تاریک باشد. اما  اینجا را روشن در نظر گرفتیم تا کسی چشمش با مطالعه خسته نشود.  ما در اینجا با سیگار هم مخالفت می‌کنیم و سیگار کشیدن را ممنوع اعلام کردیم. به طور کلی در این کافه، اولویت با کتاب و مطالعه است و کافی‌شاپ  بهانه‌ای است برای انس بیشتر با کتاب.

 مشهد تریبون: بیشتر اینجا چه کتاب‌هایی پیدا می‌شود و مخاطبین شما بیشتر از چه قشری هستند؟

در اینجا شما بیشتر کتاب‌های ادبیات و علوم انسانی  را می‌توانید پیدا کنید. در خصوص مخاطبین هم باید بگویم که ما در این کافه‌کتاب مخاطب خاص خود را داریم و تبلیغات خاصی هم برای افزایش مخاطب انجام ندادیم. البته اکثر مخاطبین ما فرهنگی هستند.

 

مشهد تریبون: حرف پایانی شما را می‌شنویم.

در مجموع تصور من این است که مشهد نسبت به جمعیت، قابلیت و ظرفیتی که دارد، در حوزه مسائل فرهنگی  از جمله کتاب، پیکر رنجوری دارد و آن حرص و ولعی که نسبت به کتابخوانی در بسیاری کلان‌شهرها وجود دارد در اینجا نیست. امیدواریم همه ما در هر جایگاهی که هستیم به اصلاح این وضعیت کمک کنیم. امیدوارم مسئولین هم به این مسئله بیشتر توجه کنند و  از رویکردهای موسمی توام با شعار دگی جلوگیری بپرهیزند.

به نقل از مشهد تریبون

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۲۴
فاطمه انصاری

نظرات  (۳)

۰۶ آبان ۹۳ ، ۱۹:۰۹ مهندس معمار
سلام... عرضم به خدمتتون که :

"کافه‌کتاب به معنای کتاب‌فروشی است که در دل آن کافی‌شاپ هم قرار بگیرد"
نیست!!!بلکه کافه ای هست که کتاب فروشی و کتاب خوانی هم به اون اضافه شده... توجه هم داشته باشید که کلمه "کتاب" به "کافه" اضافه شده...
پاسخ:
سلام و سپاس از توجه شما.

شاید حق با شما باشد. اما نه به این دلیل که در اصطلاح "کافه‌کتاب" کتاب به کافه اضافه شده! چون این اضافه شدن تنها می‌تواند به این دلیل ساده باشد که "کتاب‌کافه" ترکیب گوش‌نوازی نیست. پس این تقدم و تاخر نباید حقی ایجاد کند. با این‌همه از این جهت می‌توان به شما حق داد که تصویر و تعریف هر شخصی از چنین مواردی، برساخته از دیدگاه و علاقه شخصی او می‌تواند باشد. و این دیدگاه در کیفیت و کمیت سرویس‌دهی در هر بخش تعیین کننده خواهد بود.
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۴:۲۶ امیر کریمی گنابادی
سلام
با داداشتون کم و بیش آشنا هستم . امیدوارم فرصتی پیش بیاد که خدمت شما هم برسم .
موفق باشید ...
پاسخ:
سلام.

محبت دارید.
منتظر دیدار.
سلام علیکم

خسته نباشید ؛ ان شاءالله که ادامه دار باشد فعالیت های فرهنگی برادران قدسی.
یاعلی
پاسخ:
سلام
و سپاس از نیکی شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">